Er zijn al 145 containers verwijderd van het containerschip de Rena, die op 5 oktober 2011 vastliep op een rif bij Nieuw-Zeeland. Door het gunstige weer konden er gisteren 26 containers van het schip worden gehaald, waarmee het totaal op 145 kwam. De komende dagen lijkt het weer gunstig te blijven voor de operatie van het bergen van het schip. Afgelopen week was het weer echter slecht, waardoor de gelekte olie door het schip op verschillende stranden ineens opnieuw opdook. Op meerdere plekken wordt door teams de olie opgeruimd.
Berichten uit '2011'
Gisteren heeft Hr. Ms. Zuiderkruis haar missie ‘Operation ATALANTA’ beëindigd. Ongeveer drie maanden geleden, op 5 september 2011, begon dit bevoorradingsschip van de Koninklijke Marine aan deze missie in opdracht van EU NAVFOR. Commandant Herman de Groot heeft samen met zijn 190-koppige bemanning tijdens de missie twee schepen van het World Food Program (WFP) en twee schepen van African Union Mission in Somalia (AMISOM) geëscorteerd. Bovendien heeft het schip enkele oorlogsschepen in het gebied van brandstof en andere voorraden voorzien.
Aan boord van cruiseschip de Veendam van de HAL heeft een aantal passagiers buikgriep gekregen. Gisteren meerde het 220 meter lange schip aan in Rio de Janeiro in Brazilië. In eerste instantie hadden maar twee mensen last van buikgriep, maar op dit moment zijn er 86 passagiers die er verschijnselen van hebben. Een oudere Amerikaanse passagier zou tijdens de reis zelfs zijn overleden, maar volgens Amerikaanse media had dit niet met het griepvirus te maken. Volgens de scheepsartsen van de Veendam leed de vrouw onder meer aan diabetes. De Braziliaanse politie zal gaan onderzoeken wat de echte doodsoorzaak was.
De bemanning van de Charlotte Maersk heeft van de IMO een onderscheiding gekregen. Gisteren mocht de kapitein van het schip, Dick Simon Danielsen, namens de bemanning de onderscheiding in ontvangst nemen. De onderscheiding is uitgegeven naar aanleiding van de dapperheid van de 25 bemanningsleden van de Charlotte Maersk. Op 7 juli 2010 brak er namelijk een hevige brand uit aan boord van het schip in een container met gevaarlijke stoffen. De vlammen kwamen wel tot 15 meter hoog. De Charlotte Maersk had op dat moment 4142 containers aan boord, en bevond zich 45 zeemijl uit de Maleisische kust. De bemanning zat als ratten in de val.