Iets later dan gepland, maar hier is dan nu het verslag van de derde week op de Maersk Kimi. Het was een vrij drukke week. Na Aqaba zetten we, zoals te lezen was in mijn vorige verslag, koers over de Rode Zee richting Jeddah, Saudie-Arabië. Hier kwamen we vorige week donderdag aan. De aanloop naar de terminal was wel interessant, want voor de havenmond bevinden zich enkele riffen, waar we natuurlijk omheen moesten. Na aankomst was het weer brug afsluiten, en verder werken aan dek door het controleren de geladen en geloste containers.

Na Jeddah zetten we koers richting Jebel Ali, nabij Dubai, Verenigde Arabische Emiraten. Tijdens deze reis heb ik naast het werk op de brug ook nog enkele andere klusjes gedaan. Zo heb ik foto’s van de binnenkant van CO2-kastjes in de EHQ en de CO2-room geplastificeerd en op de deuren van deze kastjes geplakt, zodat vanaf de buitenkant te zien is wat de inhoud van de kastjes is. Verder heb ik in de stores van de machinekamer gecontroleerd hoeveel reserveonderdelen van de zeekoelwaterpomp aanwezig zijn, zodat kan worden bepaald of er nieuwe onderdelen moeten worden aangeschaft.

De reis naar Jebel Ali ging via de Golf van Aden, en de Straat van Hormuz, waar we dinsdag doorheen gingen. ETA bij de loods was 18:00 uur, en rond deze tijd liepen we ook ongeveer het kanaal richting Jebel Ali binnen. Dit kanaal is aangegeven met aan weerszijde in totaal 24 genummerde boeien: aan iedere kant dus 12, en rood aan bakboord, en groen aan stuurboord. Na enkele boeien gepasseerd te zijn, kwam de loods aan boord. Een grappig feitje is dat de loods Hollands was, wat je natuurlijk hier in het Midden-Oosten niet snel verwacht. De loods loodste ons verder vakkundig richting ligplaats 16 van terminal 1, en 20:00 uur precies lagen we aan de kade. Na aankomst werd er door vijf kranen meteen met het lossen, en daarna het laden, begonnen.

Gisterenochtend heb ik van 8:00 uur tot 12:00 uur aan dek gelopen, en was het dus weer klimmen en klauteren langs de vele bays, rows en tiers. ’s Middags kregen we te horen dat we de wal op mochten als we dat zouden willen. Nou, dat laat je je natuurlijk geen tweede keer zeggen! Ons werd verteld dat er om de zoveel tijd een bus over het terrein van de containerterminal rijdt, en zo zeevarenden die de wal op willen en werknemers van de terminal zelf meeneemt, dus rond 14:00 uur stonden Jitske en ik bij de bushalte bij ligplaats 16 van terminal 1 in Jebel Ali, V.A.E. te wachten. Na enige tijd kwam er inderdaad een bus naar de halte toe, die ons naar de gate bracht, waarna we met een taxibusje naar één van de supermarkten van het haventerrein gebracht werden. Op souvenirjacht gaan was het niet echt, want in die supermarkt was natuurlijk vooral eten en drinken, en wat kleding en elektronica. Toch ben ik niet met lege handen daar weggegaan, want ik heb daar maar een horloge gekocht, aangezien ik die had meegenomen, en ik in de afgelopen drie weken de essentie van een horloge toch wel heb ingezien. Ik had ook tot Rotterdam kunnen wachten, maar dat duurt natuurlijk nog even, dus ben ik maar voor een goedkope Casio gegaan. Of het een echte Casio is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het is anders wel een goede namaak. Ik draag ‘m gewoon onder het motto: ‘Het is leuk zolang ‘ie het doet’. De volgende keer staat een horloge meenemen in ieder geval op het lijstje!

Na de supermarkt hadden we de keuze terug te gaan naar het schip, of naar bijvoorbeeld de Seafarers Club te gaan. Het werd uiteindelijk dat laatste, en het was toch wel de moeite waard. We hebben er wat drankjes genuttigd, en we hadden beschikking over gratis draadloos internet, dat sneller was dan hier aan boord. Rond 16:30 uur namen we weer een taxi terug naar de gate, waarna we weer met het busje naar het schip werden gebracht. Om 17:15 uur liepen we via de gangway weer het schip op.

Gisterenavond was de verwachting dat alle containers gelost en geladen zouden zijn omstreeks 02:00 uur vandaag, dus rond 01:00 uur zou ik gebeld worden om de brug op te gaan starten. Hoewel er met vijf kranen gewerkt is, is het uiteindelijk toch flink uitgelopen, want om 04:00 uur werd ik pas gebeld om richting de brug te gaan. Na alles opgestart te hebben, was het toch ook daarna nog wachten, want de vrachtwagens met containers, die geladen moesten worden, stonden nog drie dik in rijen van vijf te wachten op de kade. Rond 06:00 uur waren de ‘cargo operations’ dan eindelijk afgerond, en konden we vertrekken. Samen met twee andere schepen gingen we door het kanaal richting zee. De zeereis begon vanochtend om 07:00 uur, en we hebben nu koers gezet richting, uit m’n hoofd, Jawaharlal Nehru, India, nabij Mumbai. ETA zondag 05:00 uur. Tot volgende week.

Bijgevoegd enkele foto’s van gisteren.