Afgelopen vrijdag mocht ik dan eindelijk weg naar China. 5 September was niet door gegaan omdat het schip nog een paar dagen op voor anker moest liggen voor Shanghai. Afgelopen vrijdag stond ik met 7 mede-stagiaires en een begeleide officier op Schiphol om naar Shanghai te vliegen. De Happy Dover was toen inmiddels al de haven van Nantong in gevaren om vervolgens z’n 3 kilometer van de kade voor anker te gaan.
Wij hadden een directe vlucht van Schiphol naar Shanghai dus na 10 uurtjes vliegen zaten we in China. Op het vliegveld stond er iemand klaar om ons naar Nantong te rijden. Nadat we het busje helemaal vol geladen hadden begon de autorit van z’n 3 uur. Het is zeer bijzonder om in China aan het verkeer deel te nemen, het komt er op neer dat je veel moet claxonneren en links en rechts gewoon mag inhalen. Verder mag je je auto overal gewoon tussen prakken zonder richting aan te geven (alleen even claxonneren dan).
Tijdens de autorit dachten we de Happy Dover nog te zien liggen, nog steeds voor anker. We werden uiteindelijk afgezet bij een sea man’s club en hotel. Blijkbaar konden we het schip dus nog niet op. Dan maar een nachtje in een hotel door brengen, ook niet slecht! Na lekker gegeten te hebben (een tafel vol diverse Chinese gerechten) hebben we met zijn allen Nantong een beetje ontdekt. Leuke stad, niemand spreekt Engels en toeristen komen hier ook nooit.
Vandaag hebben we te horen gekregen dat de Happy Dover iniedergeval nog tot met morgenmiddag voor anker ligt en dat we niet aan boord kunnen. Maar het zou ook nog kunnen dat de Happy Dover pas dinsdagmiddag aan een kade komt te liggen. Het ligt er net aan wanneer de lading beschikbaar is.
In Nantong haalt de Happy Dover kademuren die naar Port Hedland in Australië gebracht moeten worden. Daar worden ze ook geplaatst met behulp van de kranen van het schip. Als dit gedaan is zal de Happy Dover nog een keer dezelfde reis doen. Daarna is het reisschema nog niet bekend.
Jacco
Leuk verslag. Je zeemans leven gaat bijna beginnen.
Enjoy Nantong