En wederom ben ik een week terug begonnen aan een bericht, welke ik tot nu toe niet af heb kunnen maken! (Leverde een hoop boze blikken op.) Het begon allemaal met,
“Zo! Hehe, eindelijk weer eens rustig de tijd gevonden om een bericht(je) te kunnen schrijven. De afgelopen weken, dagen en uren zijn voor mij behoorlijk druk geweest. Niet alleen door de normale wachturen op de brug en machinekamer, maar vooral met het maken van een reisvoorbereiding voor het traject van Algeciras naar Felixstowe. Maar ik mag in mijn handjes klappen, aangezien ik de voorbereiding vandaag heb afgerond! Dat is trouwen maar goed ook, aangezien we volgens de planning overmorgen in Algeciras aanmeren. Helaas pas om twee uur ’s nachts.”
Ondertussen, na een hoop veranderingen in het vaarschema, zijn we alweer ruim een week verder en heb ik tevens het uitvoerende gedeelte van de reisvoorbereiding geschreven. Met hier en daar een aantal wijzigingen, aangezien we bij aankomst Algeciras te horen kregen dat we eerst de haven van Antwerpen zouden aanlopen en daarna pas Felixstowe. Maar ach, zo flexibel zijn we hier aan boord wel. Het verslag ligt nu bij de MO2, die het zal nakijken, waarna het zo spoedig mogelijk naar school kan worden opgestuurd.
Nu weer naar de orde van de dag. Na een aantal wachten op de brug en machinekamer te hebben meegedraaid merk ik toch wel dat ik de technische kant leuker begin te vinden. Niet dat het makkelijk werk is, maar het is leerzaam genoeg om mij in ieder geval een hele dag of nacht zoet te houden! (En dat geeft wat aan t…kuch!)
Zo hebben we gedurende het ‘verblijf’ in Bremerhaven zuiger 10 getrokken. Een klusje van normaal gesproken zo’n 8 uur, bij ons liep het echter dik tegen de 15 aan, aangezien het een en ander niet mee wilde werken. Daar komt nog bij dat we om 10 uur ’s avonds begonnen, ofwel een zware nacht klus! Voordat men begint met het zuigertrekken dienen eerst de volgende systemen te worden afgezet en gedrained: cilinderkoelwater, brandstof, startlucht, smeerolie en de spring air. Vervolgens kunnen de leidingen van cilinderkop worden verwijderd. Op het moment dat alle leidingen zijn losgekoppeld kan men doormiddel van hydraulische vijzels de moeren die de cilinderkop op zijn plaats houden losdraaien. Hier liepen we echter tegen een probleem op, de hydraulische vijzels wilde niet mee werken! Dus uiteindelijk hebben we tevens de ‘seals’ van de hydraulische vijzels moeten vervangen voordat uiteindelijk de cilinderkop van zijn plek kon worden gehaald, met behulp van de kraan. Tevens was een andere ploeg tegelijkertijd bezig om de zuigervoet van het kruishoofd te ontkoppelen. Dit verliep zonder problemen. Na enkele andere handelingen konden we uiteindelijk de zuigertrekken en de cilindervoeringslijtage meten, aan de hand van een speermaat. Vervolgens restte ons nog het plaatsen van een nieuwe zuiger and we were good to go!
Anyway, dit was het wel weer zo’n beetje! Tot horens.
P.S. Op de foto’s speel ik heel even fotomodel! (Charming…Kuch)
Hey Jitska.
Pittig verslag vooral als je het druk hebt met van alles en nog wat.
Vooral dat machine werk lijkt mij voor een dame nogal zwaar.
Maar je klaard het toch allemaal.
Je verhaal laat toch wel zien dat je het werk leuk vind en dat is de hoofdzaak.
Groeten van de gootouders van Mitchel. 😀