Zo zaten we zes weken aan boord, inmiddels zijn het al bijna drie maanden. Sinds mijn laatste bericht hebben we de havens in Noord-Europa en inmiddels ook bijna alle havens in het Midden-Oosten aangelopen. Alleen Jeddah zal dinsdagmorgen vroeg nog volgen. Daarna zullen we weer koers zetten richting het Suezkanaal, en gaan we de Middellandse Zee weer op richting Algeciras en de andere Europese havens.

Voor ik aan boord stapte had ik al in gedachten elke week een update te plaatsen. De eerste weken ging dat vrij goed, de afgelopen maand is het er nogal bij in geschoten. Vanaf nu ga ik weer proberen het wat regelmatiger bij te houden, met ofwel een grote update of een kort stukje met wat foto’s. Ook het sporten aan boord probeer ik nu vol te houden. Minimaal twee keer per week op de loopband, trainen voor de 10 km-loop tijdens de marathon Rotterdam in april volgend jaar, waar ik me vanaf hier voor heb weten in te schrijven. April volgend jaar is nog ver weg inderdaad, maar met een streeftijd van 42:00 is nu beginnen met trainen wel een vereiste. De loopband is bovendien ook een mooi hulpmiddel om aan de snelheid te werken. Duurlopen zijn in ieder geval niet nodig, want een dag in de machinekamer op de Rode Zee is meestal zwaarder dan tien kilometer lopen in rustig tempo op de loopband. Het is niets vergeleken met een separator uit elkaar halen en weer in elkaar zetten op het warmste stukje van de hele reis.

Om nu in dit bericht zes weken te gaan beschrijven gaat wat ver, dus laat ik wat hoogtepunten noemen. Eén van die hoogtepunten is ons bezoek aan Dubai. De eerste keer dat we in Jebel Ali waren, gingen we enkel naar een supermarkt en het zeemanshuis op het haventerrein daar. Deze keer konden we echter echt de stad Dubai in. Een taxi heeft ons de hele dag rond gereden, waardoor we behoorlijk wat hebben gezien. We zijn verschillende enorme winkelcentra in geweest, en hebben aan de voet gestaan van ’s werelds hoogste gebouw, de Burj Khalifa. We hadden graag helemaal naar boven gewild, maar dat had ons een vermogen gekost. Nu hebben we in ieder geval wel een excuus om nog een keer de stad in te gaan!

Afgelopen keer in Bremerhaven stapte een derde cadet aan boord. Ons schema is daardoor iets aangepast. Zo staat er nu iemand een hele week beneden in de machinekamer, nummer twee staat op de brug, en nummer drie staat ’s ochtends beneden, en ’s middags op de brug. Deze nummer drie assisteert bij aankomst en vertrek de HWTK, terwijl degene op de brug daar aankomst beleefd, en degene in de machinekamer achter meehelpt met het (ont)meren.

Dat was het voor nu, er ligt een opdracht ‘Voorbereiden groot onderhoud in de machinekamer’ uit het takenboek te wachten om gemaakt te worden. Voor de liefhebbers heb ik nog de langverwachte foto’s van de machinekamer bijgevoegd. Tot volgende week.

Van begin tot eind: de hoofdmotor (van boven gezien), de hoofdmotor (vanaf de achterkant gezien: dit gedeelte bevindt zich onder de vloerplaten die je op de eerste foto ziet), de schroefas, één van de vier hulpmotoren, schakelborden, zeekoelwaterpompen, HT-warmtewisselaars, hoofdstartlucht-compressoren en -reservoirs, zware olie-seperatoren, de verdamper en de cilinderkoelwaterpompen, de hulpketels en de werkplaats.