Morgen is het weer zo ver, dan gaat de Happy Dover weer terug de zee op om richting China te varen. De afgelopen 5 dagen zijn we druk bezig geweest met het lossen van de kadestukken in Port Hedland (Australië). Port Hedland is een haven in West-Australië waar alleen maar erts en andere delfstoffen worden geladen in bulkschepen. Het ligt aan de rand van een woestijn en dat is goed te merken aan dek in de machinekamer! Gemiddeld is het er 40º. Het ligt heel erg afgelegen en er is dus ook zeer weinig te beleven. We zijn een keer aan wal geweest naar een Seafarers centre.
Onze lading betrof kadestukken voor een nieuwe kade in de haven waar in de toekomst bulkschepen geladen gaan worden. Morgen gaan we weer terug naar China om nog meer kadestukken te halen voor deze kade. Ondertussen zal een ander schip van BigLift de Happy Dynamic ook richting Port Hedland reizen met nog meer kadestukken. Het lossen van deze lading ging erg voorspoedig elke dag is er een stuk gelost. Twee stukken waren extra speciaal omdat deze eerst gedraaid moesten worden voordat ze geplaatst konden worden. Hiervoor moesten de stukken dwars op dek geplaatst worden en weer vastgesjord worden. Hierna hebben zijn de kranen omgewisseld waardoor de stukken gedraaid zijn.
Onderweg naar Port Hedland zijn we ook de evenaar over gegaan. Vlak voor dat we die over gingen heeft de kapitein het schip flink afgeslackt (afgeremd) en zijn we heel langzaam het zuidelijk halfrond op gevaren (drempeltje) (en het is natuurlijk even naar). Normaal gesproken hoort er een heel ritueel bij als je voor het eerst met een schip de evenaar over gaat, alleen dat ging bij ons deze keer niet door. De zogeheten Neptuneparty krijgen we over een paar dagen als we weer terug naar China gaan en het noordelijk halfrond opvaren.
Als we in China aankomen moeten we waarschijnlijk 10 dagen voor anker liggen omdat de nieuwe kadestukken nog niet klaar zijn. Nadat we deze stukken hebben geladen en weer gelost hebben in Australië is het alweer half november, wat we daarna voor lading gaan moeten vervoeren is nog niet bekend.
- Port Hedland
- Kade bouwen
Met (gezonde) jalousie je verhaal gelezen; niet alleen leuk geschreven maar ook een geweldige ervaring.
Een behoude vaart en veel plezier
Pieter