Vanaf eind juli zal ik dus met de Maersk Kimi in de ME1-dienst van Maersk gaan varen. Dit is een dienst tussen het Midden-Oosten en Europa. Tijdens deze dienst worden er tien havens aangelopen, en één ronde duurt zoals gezegd zo’n zes weken. Een lijstje met havens is leuk om te bekijken, maar een visuele weergave is natuurlijk een stuk duidelijker. Daarom heb ik een kaartje gemaakt met (een benadering van) de route en alle havens.
Berichten uit '2012'
Vandaag ben ik samen met alle andere studenten, die hun eerste stageperiode bij Maersk gaan volgen, naar het kantoor van Maersk Ship Management in Rotterdam geweest voor ‘Cadet Day 2012’. Tijdens deze dag hebben we presentaties gekregen over wat ons allemaal te wachten staat tijdens onze eerste stage. We hebben onder andere uitleg gekregen over hoe we ons dienen te gedragen aan boord, we hebben een presentatie gekregen omtrent de veiligheid aan boord, en we hebben uiteraard te horen gekregen op welk schip we zullen gaan varen.
Gisteren ben ik tijdens het vak Lassen en Bankwerken begonnen met de opdrachten van het booglassen (of elektrisch lassen). Bij opdracht 1 was het de bedoeling het aanstrijken onder de knie te krijgen, en een paar rupsen te trekken op het materiaal. In vergelijking met autogeen lassen, waar ik mee begonnen was, vond ik het booglassen wel een stuk gemakkelijker. Mijn eerste serieuze poging werd meteen goedgekeurd, dus ik kon gelijk door naar oefening 2.
Enkele weken geleden was ik begonnen met de eerste draaibank-oefening, die ik nog voor de vakantie al helemaal afgemaakt had. Om het cijfer te bepalen, moest ik alle delen opmeten, en kijken of deze met de voorgeschreven afmetingen overeenkomen, en binnen de tolerantie vallen. Per afmeting scoor je punten als deze tenminste binnen de tolerantie valt. Andere factoren voor het cijfer zijn onder andere afwerking en houding/gedrag.