Het is weer tijd voor een kijkje bij de opleiding. Deze dag stond volledig in het teken van praktijklessen in de machinekamer beneden in het gebouw. De hele groep is verdeeld in kleinere groepen, die elk twee praktijkopdrachten doen: werken met de brandstofpomp/verstuiver en zuigertrekken. Samen met mijn groep heb ik me vandaag beziggehouden met de demontage van een brandstofpomp en een verstuiver, en de andere aanwezige groep begon vanochtend met de voorbereiding voor het zuigertrekken.
Met een nieuwe periode komen nieuwe vakken. Lassen en Bankwerken (LBW) is daar één van. Hierin houden we ons bezig met verschillende opdrachten waarbij het lassen en bankwerken centraal staat. Uiteindelijk zullen we met dit vak twee periodes bezig zijn, mits je natuurlijk alle taken netjes en voldoende hebt afgerond!
Tijdens een presentatie van de havenmeester van Rotterdam, René de Vries, werd het volgende duidelijk.
De Maasgeul, een kanaal van 6 mijl lang en 500 tot 600 meter breed, een van de drukst bevaren waterwegen van Nederland. Zo druk dat de overheid besloten heeft om de Maasgeul te verbreden met 240 meter. Hierdoor zullen schepen elkaar beter kunnen passeren. Er kunnen dus meer schepen tegelijkertijd naar buiten en naar binnen varen.
In mijn voorgaande berichten heb ik ‘jullie’ beloofd regelmatig op de hoogte te houden van mijn werkzaamheden. Door de drukke periode op school met praktijk en toets weken is dit er helaas niet meer van gekomen, maar hier ben ik weer!