Er is opnieuw een tanker aangevallen door piraten nabij de haven van Salalah in Oman. Deze keer liep het echter goed af: de olietanker wist de aanval af te slaan en zo een kaping te voorkomen. Het incident vond afgelopen zondag plaats. Een dag eerder was een piratenaanval wel succesvol, want toen werd de tanker de Fairchem Bogey bijna op dezelfde plaats gekaapt. Inmiddels is wel bekend gemaakt dat de gekaapte tanker leeg was op het moment van de kaping.
Pijpenlegger de Lorelay is getroffen door een grote brand. Het schip ligt in het Botlekgebied, vlakbij de Professor Gebrandyweg. De brandweer is met groot materieel uitgerukt om de brand te blussen. Op het moment van schrijven is bekend geworden dat de brand inmiddels onder controle is. De brand zou in de schakelruimte van de pijpenlegger zijn ontstaan. Doordat de brandweer snel met veel materieel ter plaatse was, is voorkomen dat de brand zich verder over het schip kon uitbreiden.
Afgelopen vrijdag is het ‘multipurpose’-schip de Estime officieel door scheepswerf Chowgule in India aan JR Shipping overgedragen. De Estime is het zusterschip van de Esprit, die eerder dit jaar, op 21 juni, werd afgeleverd. Met de oplevering van beide schepen heeft de rederij weer een paar belangrijke en concrete stappen gezet voor de in 2008 ingezette diversificatiestrategie. In 2008 had JR Shipping namelijk onder meer de keuze gemaakt voor een diversificatie in de markt voor ‘multipurpose’-schepen. Het doel is om geleidelijk een vloot op te bouwen van moderne ‘multipurpose’-schepen, die uit verschillende klassen bestaan en allen diverse inzetmogelijkheden hebben.
Zaterdagochtend vroeg is de tanker de Fairchem Bogey door piraten gekaapt ter hoogte van de haven van Salalah in Oman. Het schip zette meteen na de kaping koers richting de kust van Somalië. De tanker is 157 meter lang, 27 meter breed, en vaart onder de vlag van de Marshalleilanden. Voor zover bekend lag het schip voor de kaping voor anker, en zijn er 21 bemanningsleden aan boord. Over de toestand van de bemanning en de tanker zelf is helaas niets bekend.
De Europese Commissie wil vanaf 2015 een nieuwe zwavelnorm gaan hanteren voor de brandstof voor zeeschepen. De voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, Bernard Wientjes, waarschuwt staatssecretaris Joop Atsma van Milieu echter via een brief dat de nieuwe norm de industrie miljoenen zal gaan kosten. Bovendien zou de norm tot concurrentievervalsing leiden, omdat landen in Zuid-Europa er minder last van hebben. De maatregel geldt namelijk vanaf 2015 alleen in de Noord- en de Oostzee.