Somalische piraten hebben gisteren containerschip de Panama vrijgelaten, nadat er een losgeld van 7 miljoen dollar was betaald. Het schip vaart onder de vlag van Liberia, en werd 10 december vorig jaar door de piraten gekaapt. De Panama was onderweg van Tanzania naar Mozambique toen ze met haar 23 bemanningsleden door de piraten gevangen werd genomen. Een piraat onder de naam Abdi vertelde aan Reuters dat ze na lange onderhandelingen gisterenochtend de 7 miljoen dollar aan losgeld hadden ontvangen. Volgens Abdi hebben alle piraten het schip verlaten, en heeft het haar weg veilig vervolgd.
Als er een cruiseschip uit een haven vertrekt (of een haven binnenloopt), dan hoort het er gewoon bij dat er tijdens dit festijn flink getoeterd wordt. Een aantal inwoners van Rotterdam denkt hier echter heel anders over, want er zijn klachten binnengekomen van geluidsoverlast door cruiseschepen. Toen vanochtend de Rotterdam van de HAL voor de negende keer dit jaar aan de Wilhelminakade arriveerde, is er door de klachten deze keer niet getoeterd bij haar aankomst. Havenbedrijf Rotterdam had de kapitein van het cruiseschip verzocht alleen nog maar te toeteren als er gevaar zou dreigen.
Vanaf vandaag neemt Hr. Ms. Zuiderkruis deel aan ‘Operation ATALANTA’ van EU NAVFOR. Dit 170 meter lange bevoorradingsschip van de Koninklijke Marine zal tot eind november gaan opereren ter hoogte van de Hoorn van Afrika. Aan boord van het schip, onder bevel van commandant Herman de Groot, bevinden zich 190 bemanningsleden en een Lynx-helikopter. De hoofdtaken van Hr. Ms. Zuiderkruis zullen het ondersteunen van het World Food Programme en het bestrijden van de piraterij in de regio zijn.
Maandag, de start van de nieuwe week. Week nummer twee om precies te zijn. Als eerste stond er voor vandaag Engels 2 gepland. Een inleiding van dit vak kregen we vandaag de eerste twee uren, aangezien het de eerste les was. Het vak gaat er vooral om dat je bepaalde formulieren van je lading en je schip begrijpt en kunt invullen. Ook zullen we later nog een reisvoorbereiding en een ‘Engine Room Report’ in moeten kunnen vullen; allemaal in het Engels dus. Na een pauze, waarin onder andere de Prins der Nederlanden en marineschip Hr. Ms. Johan de Witt voorbij kwamen (beide nog van de Wereldhavendagen), was het tijd voor een theorieles Elektrotechniek.
De Wereldhavendagen 2011 zitten er weer op. Tijdens mijn bezoek gisteren heb ik flink wat foto’s en video’s gemaakt van de vele demonstraties die er te zien waren. Op YouTube staan onder ander video’s van de demonstratie van de SAR-helikopter, de demonstratie van de Koninklijke Marine, en de excursie naar de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte. De demonstraties op en boven het water waren erg leuk, en ook de excursie naar de ECT was zeker de moeite waard. Tijdens deze excursie mochten we bovendien meerijden met de twaalf meter hoge, rijdende containerkranen.