De eerste week van het studiejaar zit er al weer op; het tweede studiejaar is voor ons van start gegaan. Voor velen is het nu zaak om niet gehaalde-vakken van vorig jaar zo snel mogelijk af te ronden, zodat de ‘p’ ofwel propedeuse binnen is. Deze eerste week hebben we meteen al kennis gemaakt met twee volledig nieuwe vakken: automatisering en Marcom-A. Ook hebben we de eerste les meteo gekregen, maar daar hadden we vorig bij het vak TKN al een begin mee gemaakt.
Het kabinet heeft vandaag toestemming gegeven voor het plaatsen van mariniers op het afzinkbare schip de Transshelf van rederij Dockwise. De zwaarbewapende mariniers zullen het schip gaan beveiligen tegen piraten. De 173 meter lange Transshelf zal binnenkort vanuit Singapore naar Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten varen. Naast het schip van Dockwise zal in oktober ook de MPI Adventure van rederij Vroon worden beveiligd door Nederlandse mariniers. Dit schip, het grootste windturbine installatievaartuig ter wereld, zal ook vanuit Singapore vertrekken. De 138 meter lange MPI Adventure zal tijdens haar reis in de richting van Groot-Britannië varen.
Groot bezoek vandaag in Rotterdam, want cruiseschip de Queen Elizabeth lag namelijk van 08:00 tot 17:00 uur aan de Wilhelminakade. Het plan was om ook bij haar binnenkomst al aan de Lloydkade bij het STC te gaan staan om haar op de foto te zetten, maar dit mislukte doordat ze veel vroeger binnen was dan gepland. Ook haar vertrek wilde ik graag op de foto zetten, en dit leek eveneens lastig te worden, aangezien we pas officieel om 17:10 uur uit waren: tien minuten na haar geplande vertrek. We waren echter al eerder klaar, dus deze keer lukte het wel.
Gisterenmiddag ben ik met de trein naar station Maassluis-West afgereisd om daar schepen te gaan spotten. Ik begon met het maken van foto’s voor een ‘time-lapse’-fragment. Het kostte even wat tijd om het beste shot te vinden, maar al deze verschillende fragmenten bij elkaar geven wel een mooi effect. Helaas was het erg rustig qua scheepvaartverkeer, dus ben ik na de foto’s snel overgeschakeld naar video, zodat ik nog twee passerende zeeschepen kon filmen. Het resultaat is hierboven te bekijken.
Maersk Line is bezig de capaciteit van een aantal van haar schepen te vergroten. Het gaat om 16 S-klasse schepen, waarbij de capaciteit van 8.600 naar 10.000 teu wordt vergroot. Deze extra capaciteit wordt gerealiseerd door de brug van deze schepen te verhogen. Na deze verhoging is er aan dek plaats voor nog een extra laag containers. Het ombouwen van de schepen is inmiddels al begonnen op de Bei Hai scheepswerf in Qingdao, China. Naar verwachting zijn alle schepen in oktober volgend jaar volledig omgebouwd. De capaciteit van Maersk zal op deze manier worden verhoogd met meer dan 20.000 teu.