IHC Merwede in Krimpen aan den IJssel heeft vandaag de 11.650 m³ sleephopperzuiger, genaamd de Breughel, gedoopt en te water gelaten. De doopceremonie werd verricht door mevrouw Bernadette Prignon, voorzitter van het hof van Luik en echtgenote van de heer Didier Reynders, die eerste minister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen van de Belgische federale regering is. Het schip wordt gebouwd voor de DEME-groep, en het dopen en het te water laten werd bijgewoond door een groot aantal belangstellenden. Het contract tussen DEME en IHC Dredgers voor het schip werd getekend in juni vorig jaar. IHC zou het schip gaan ontwerpen en bouwen, en haar in november dit jaar gaan opleveren. De kiel werd op 15 november 2010 gelegd, en de verdere bouw werd toen begonnen.
Scheepsbouwbedrijf Koninklijke Niestern Sander heeft gisteren bouwnummer 842, de Elbeborg, opgeleverd aan Wagenborg Shipping. Op 24 maart werd het schip te water gelaten bij de werf. Hiermee werd het meteen het grootste schip dat binnendijks bij Koninklijke Niestern Sander was gebouwd, en werd het ook het grootste schip dat in Noord-Nederland dwarsscheeps te water gelaten is. De Elbeborg is overigens 145 meter lang en 16 meter breed geworden. Ze wordt voortgestuwd door een Wärtsilä type 9L32C, die een vermogen van 4500kW kan leveren. De kruissnelheid van het schip is 15 knopen. Het zusterschip van de Elbeborg, de Eeborg, wordt momenteel door Koninklijke Niestern Sander onder bouwnummer 843 gebouwd.
Het ministerie van Defensie heeft vandaag gemeld dat het derde Nederlandse schip, dat beveiligd werd door mariniers, veilig is aangekomen op haar eindbestemming. Het schip werd vanaf Dubai beveiligd door mariniers, waarna het schip onder andere via de Arabische Zee koers zette richting Singapore. Tijdens deze reis was het de taak van de mariniers om een eventuele piraten-aanval af te slaan, en het schip en haar bemanning te beschermen. Na de twee eerdere transporten, is er nu dus ook sprake van een derde succesvolle reis van een Nederlands schip met militaire beveiligers aan boord.
Hyundai Heavy Industries, ’s werelds grootste scheepsbouwer en Korea’s grootste leverancier van groene stroom, heeft vandaag een test succesvol voltooid, waarbij met een prototype van een 500kW systeem stroom werd opwekt met de getijstroom. De test was uitgevoerd op de Uldolmok Passage in Jeollanam-do, in zuidwest Korea. De getijstroom is natuurlijk gewoon een vorm van waterkracht, dus kan er met speciale systemen energie mee worden opgewekt. De kinetische energie van de getijdenstromen wordt omgezet in elektriciteit door middel van turbines. Doordat deze vorm van groene stroom weerbestendig en duurzaam is, staat deze vorm van het opwekken van groene stroom tegenwoordig erg in de belangstelling. In Hyundai Heavy’s prototype zijn de turbine, de transmissie en de generator direct met elkaar verbonden. Verder kan het systeem door middel van een speciaal ontworpen turbine-systeem bij elke getijdenstroom elektriciteit opwekken. Het maakt dus niet uit van welke kant deze komt.
Rederij Maersk heeft aangekondigd haar diensten gedeeltelijk weer te hervatten in Japan. Maersk’s schepen zullen weer twee eerder beschadigde Japanse havens gaan aanlopen. Deze havens werden door de verwoestende aardbeving en tsunami zwaar beschadigd. Het gaat om de haven van Hachinohe in de provincie Aomori, en de haven van Sendai in de provincie Miyagi. Maersk’s diensten van en naar deze havens werden na de ramp meteen stopgezet, ‘door forse schade aan de terminal-faciliteiten en de gestaakte feederdiensten, veroorzaakt door een krachtige aardbeving en een tsunami’. Een derde haven, de haven van Onohama in de provincie Fukushima, zal later pas weer worden aangelopen.