Somalische piraten hebben een vrachtschip, dat eigendom is van een Chinees, vrijgelaten. De piraten hadden het schip bijna zeven maanden geleden ter hoogte van de oostkust van Somalië gekaapt. Het vrachtschip, genaamd de Yuan Xiang, is eigendom van Ningbo Hongyuan Ship Management Ltd, en vaart onder de vlag van Panama. Op 12 november vorig jaar werd ze samen met haar 29-koppige Chinese bemanning gevangen genomen. Het nieuws van de vrijlating is overigens in eerste instantie door de piraten zelf naar buiten gebracht.

Eerste LNG-tanker verwacht in Rotterdam

Geplaatst op 8 juni 2011 om 11:04, door Mitchel
Categorie: Havens, Nieuws, Labels: , , ,
0

Volgende week maandagochtend, tweede pinksterdag, wordt de eerste LNG-tanker in de Rotterdamse haven verwacht. Het gaat om de British Trader, die tussen 00:00 en 04:00 uur bij de Gate terminal zal arriveren. De British Trader is eigendom van BP en vaart dus ook onder de vlag van Groot Brittanië. De LNG-tanker zal de eerste van haar soort zijn die ooit in de haven van Rotterdam is aangekomen. Naar verwachting zal Gate de LNG-terminal, op havennummer 8450, in september officieel in gebruik nemen.

Shanghai plant uitbreiding diepzeehaven Yangshan

Geplaatst op 8 juni 2011 om 10:43, door Mitchel
Categorie: Havens, Nieuws, Labels: , , ,
0

Shanghai is begonnen met het plannen en het voorbereiden van de aanleg van een vierde grote containerterminal in de zone Yangshan. Met de aanleg van deze nieuwe terminal is het de bedoeling dat de capaciteit daar met 40% zal verhogen. Vorig jaar werd in Shanghai, ’s werelds grootste containerhaven, in totaal 29,6 miljoen teu aan containers behandeld. Aangezien de diepgang aan de terminals langs de Yangtze en in de zone Waigaoqiao beperkt is, worden de grootste containerreuzen altijd behandeld in de diepzeehaven Yangshan. De reservecapaciteit van Yangshan raakt echter op.

De Nederlandse rederij Dockwise dreigt onder een andere vlag te gaan varen als er niet meer mogelijkheden komen om haar schepen te beveiligen tegen mogelijke aanvallen van piraten. Dockwise vindt dat de Nederlandse regering te veel restricties stelt aan het inhuren van particuliere beveiligers aan boord van schepen in gevaarlijke gebieden, zoals de Golf van Aden en de Indische Oceaan. Volgens de rederij zijn andere landen hierin veel minder streng. Topman André Goedée vertelt dat het op dit moment niet toegestaan is zijn personeel adequaat te beschermen, terwijl in andere landen wel extra beveiliging is toegestaan. Ten slotte vertelt Goedée dat het in het belang van zijn personeel en onder de groeiende druk van zijn klanten hij mogelijk wordt gedwongen om alternatieven te zoeken, zoals het gaan varen onder een andere vlag.

Belg vast aan boei Veerse Meer

Geplaatst op 4 juni 2011 om 23:01, door Mitchel
Categorie: Offtopic, Labels: , , ,
2

Vanmiddag voer ik in mijn rubberboot over het Veerse Meer, tot mij iets opviel: een zeilboot lag stil, en wel heel dicht bij een rode boei van het laterale betonningsstelsel. Ik ging er even naartoe, om te kijken wat er precies aan de hand was. Het bleek dus dat de zeilboot, varend onder de Belgische vlag, áán de boei vast lag. Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar ik mag toch aannemen dat het niet met opzet was. Een andere boot kwam ook op de zeilboot af, en bood aan om even te helpen. Deze boot gaf een lijntje over, en sleepte de zeilboot een stukje naar achteren, zodat één van de Belgen op de zeilboot de boot los kon maken van de boei.

Pagina 48 van 881..4647484950..88