Gisteren is het me niet gelukt om foto’s te maken van de Endeavor, omdat de dag zeer regenachtig begon. Ik wilde het risico niet nemen om toch mijn nieuwe camera mee te nemen (het is geen onderwater-camera), en het zouden dan bovendien ‘grijze’ foto’s worden. Vandaag zou ik sowieso al m’n camera meenemen, dus ik heb vanochtend meteen meer foto’s gemaakt van het schip van JR Shipping. De Endeavor, een containerschip van 136 meter lang, ligt nu al bijna een week aan de kade bij het STC. Het schip is 22 meter breed, en heeft een diepgang van 6,9 meter. Volgens de website van JR Shipping beschikt het schip over een capaciteit van 750 teu, en is het schip uitgerust met een MaK Diesel 8M43, die 7200kW kan leveren. Het blijft een mooi schip, alleen jammer dat de zon niet bepaald meewerkte!
Het bedrijf Converteam, specialist in het omzetten van vermogens, heeft haar eerste nieuwe reusachtige generator van 36 megawatt opgeleverd. De generator weegt maar liefst 75 ton, en is speciaal ontworpen om de voortstuwingsinstallaties van ‘Royal Navy’s Queen Elizabeth Class’-vliegdekschepen van vermogen te voorzien. Deze vliegdekschepen zullen elk 65.000 ton gaan wegen, en zullen gebruik gaan maken van twee door Converteam ontworpen systemen: het innovatieve ‘Integrated Full Electric Power’-systeem en het normale voortstuwings-systeem. Aan boord van elk van de vliegdekschepen zullen twee van deze generatoren geplaatst worden, die samen vier 20MW ‘Converteam Advanced Induction Motors’ zullen gaan aandrijven. Ten slotte zullen de generatoren nog worden gekoppeld met de Rolls-Royce MT30 gasturbines voordat alles in het schip geplaatst is.
Havenbedrijf Rotterdam heeft een video op internet geplaatst, waarin de toekomstvisie van het bedrijf te zien is. In de video komen verschillende onderwerpen aan bod, van hoe de haven van Rotterdam er in hun ogen tot het jaar 2030 uit zal gaan zien. In de video gaat het vooral over efficiëntie, concurrentie en duurzaamheid. Ook worden de succesfactoren opgesomd. De video heeft verder nog een bijbehorende website, namelijk het zogenaamde Port Compass. Op deze website kun je onder andere alle visies terugvinden. Ik vind zowel de video als de website erg mooi opgezet, en ik zou ze beide zeker even bekijken!
Na een flinke radiostilte op het gebied van het nieuws rondom de huidige piraterij op zee, is er bekend gemaakt dat piraten het vrachtschip de Khaled Muhieddine K vrij hebben gelaten. Het schip is sinds afgelopen donderdagmorgen niet meer in handen van piraten, nadat het op 20 januari dit jaar gekaapt was. Dit betekent dat het schip en haar bemanning 126 dagen in macht was van de piraten. Volgens de berichtgeving van EU NAVFOR maakt de bemanning, die bestaat uit 22 Syriërs en drie Egyptenaren, het goed.
Ook motoren hebben er wel eens last van: opstartproblemen. Dat was vandaag in ieder geval erg herkenbaar op deze vroege maandagmorgen. Er stond voor de eerste twee uur een les Hulpwerktuigen op het programma. In die les hebben we het over separatoren gehad, als aansluiting op de les ervoor, die over filters ging. Na HU was het tijd voor het vak Sterkteleer. Hier hebben we het gehad over de verschillende momenten die een balk kan ondervinden als er een bepaalde (buig)kracht op uitgeoefend wordt. We hebben algemene uitleg gekregen over het berekenen van die momenten, en we hebben deze informatie ook toe moeten passen door een paar vragen uit het boek te maken. Na de les Sterkteleer, die ook twee uur duurde, hadden we middagpauze. Tijdens deze pauze genoten we vanaf het dakterras van het heerlijke warme zonnetje.