Vandaag was er voor ons de mogelijkheid om een schip van de Holland America Line (HAL), de Ryndam, te bezoeken. We meldden ons rond 11:00 uur bij de terminal op de Wilhelminakade in Rotterdam. Na een tijdje wachten tot we toegang kregen, stapten we aan boord. Allereerst gingen we naar de ‘Rotterdam Dining Room’, waar je koffie, thee, ijswater en een koekje kon krijgen. Daarna gingen we richting de controlekamer van de machinekamer van het schip. Daar vroegen we om toestemming om de machinekamer zelf in te gaan. Dit was gelukkig geen probleem. Aan het begin van dit studiejaar, in september, hadden we op een ander schip van de HAL, de Westerdam, een kijkje genomen, maar daar mochten we toen de machinekamer helaas niet in.
De laatste week ontbreekt het een beetje aan nieuws over piraterij, en ik hoop maar dat dat een goed teken is. Er is wel nieuws over een anker van een oud piratenschip. Dit anker zou door onderzoekers zijn aangetroffen op zo’n zes meter diepte, in een scheepswrak op de zeebodem voor de kust van de Amerikaanse staat North Carolina. Vermoedelijk gaat het om het 3,3 meter lange anker van het vlaggenschip van de piraat Zwartbaard. Volgens archeologen zou het om het anker van de Queen Anne’s Revenche gaan, die in 1718 zonk.
Alewijnse Noord, dat is gevestigd in Drachten, heeft de grootste order van het bedrijf ooit aangenomen. Het bedrijf zal elektrotechnische installaties aan boord van drie nieuwe Pilot Station Vessels van het Loodswezen gaan plaatsen. De schepen zelf zullen worden gebouwd door Barkmeijer Shipyards. De Pilot Station Vessels, of kortweg PSVs, zullen als tijdelijke verblijfplaats voor loodsen gaan dienen. Voor zover bekend zullen de schepen meer dan 80 meter lang worden, en is het de bedoeling dat ze alle drie in de komende vier jaar gebouwd worden. De bouw van het eerste schip is overigens al begonnen.
Gisteren zijn we met alle eerstejaars studenten op excursie naar Maersk geweest. We gingen gisterenmiddag, na wat vertraging, met een bus richting de APM Terminal op de Maasvlakte. Daar werden we in twee groepen verdeeld, en gingen wij, als eerste groep, richting de Maersk Kimi. De bus zette ons naast het aangemeerde schip af, dus we hoefden dus alleen nog maar de gangway te beklimmen om aan boord te kunnen stappen. Aan boord werd er wat algemene informatie verteld, en werden we weer in tweeën verdeeld: de ene groep ging eerst naar de brug, en wij als tweede groep doken meteen de machinekamer in.