De Amerikaanse marineschepen de USS Momsen en de USS Bunker Hill hebben een piraten-aanval op een koopvaardijschip in de Golf van Oman weten te verstoren. Het ging hier om het schip de Duqm, die onder de vlag van Panama vaart. Op 2 februari zond de Duqm een nood-bericht uit, met het bericht dat piraten op het punt stonden aan boord van het schip te komen. Beide marineschepen waren in de buurt, en reageerden snel op het bericht.
Alphaliner heeft een ulcs van maar liefst 440 meter lang en 59 meter breed ontworpen. Het schip zou een diepgang krijgen van 16,5 meter, en dat is slechts een halve meter meer dan de maximale diepgang van bestaande ulcs van 14.000 tot 15.000 teu. Opvallend is dat het lijkt alsof de diepgang-beperking, door bijvoorbeeld de Straat van Malakka, geen invloed heeft op de bouw van nieuwe ulcs’. De 21 meter tellende maximale diepgang in de Straat zal de verdere schaalvergroting van de ulcs dus niet gaan tegenhouden.
Efthimios Mitropoulos, Secretaris-Generaal van de IMO, zegt ontzet te zijn van het nieuws dat er recent een zeevarende is geëxecuteerd door piraten. Dit gebeurde op de eerder gekaapte Beluga Nomination. Als het gevolg van deze trage gebeurtenis, is het IMO met een actie-plan tegen piraterij gekomen. In het actie-plan staan zes belangrijke taken die moeten gaan worden uitgevoerd. De politieke druk moet verhoogd gaan worden, om op die manier gijzelaars te gaan bevrijden uit de handen van piraten. Speciale trainingen over de manier van handelen bij een aanval door piraten moeten verbeterd gaan worden. Ook moet er meer activiteit van marineschepen worden gerealiseerd in gebieden waar veel piraterij voor komt, en moet anti-piraterij vaker benadrukt gaan worden. Ten slotte moeten er meer mogelijkheden worden gecreëerd om opgepakte piraten te kunnen berechten, en moet er betere nazorg worden gerealiseerd voor gegijzelde bemanningsleden en hun familieleden.
De vraag naar de diensten die Dockwise met haar afzinkbare schepen aanbiedt, is de laatste tijd in Australië fors gestegen. Dit is mede te danken aan de op dit moment sterke Australische dollar. Het gaat hier om het vervoeren van jachten, en doordat Dockwise marktleider is op dit gebied, wordt de rederij meestal als eerste optie gekozen door klanten.
Zou de harde wind iets met de aangemeerde Windstar te maken hebben? Dit schip lag namelijk vandaag aangemeerd aan de kade bij het STC-gebouw. Ik had eerst wat foto’s gemaakt vanaf de 13e verdieping, en na onze les in de machinekamer-simulator zijn we naar buiten gegaan om daar de rest van de foto’s te gaan maken. Dat was echter een stuk moeilijker dan we dachten, want de wind was zeer sterk net om het hoekje van het gebouw. Ik had nog net een paar onbewogen foto’s van dit 83 meter lange schip kunnen maken. De Windstar vaart onder de Noorse vlag, en ze is 13 meter breed, en ze heeft een diepgang van 3,2 meter. Toen we ons een weg naar de achterkant baanden, zagen we dat het water helemaal omhoog kwam via de achterkant van het schip. Het opspattende water is op de laatste foto goed te zien. Het was erg spectaculair!