Het heeft even geduurd, maar nu heb ik toch even tijd om een berichtje te plaatsen. Door een vrij druk weekend, waarin ik veel tijd heb besteed aan een verslag voor een project waarin we een schip moesten bouwen, was er helaas geen tijd over voor de website. Afgelopen vrijdag lag dit schip namelijk al voor de kade van het STC: de Pirita. De Pirita is een vrachtschip van 133 meter lang en 19 meter breed. Het schip vaart onder de vlag van Cyprus, en heeft een diepgang van 6,9 meter. Voor zover bekend is dit schip in dienst bij de rederij Navi Shipping, en is het in 1995 gebouwd.
Berichten uit 'maart 2011'
Onboard-Napa, een bedrijf dat verschillende software voor schepen levert, heeft een contract getekend met de Holland America Line (HAL). Onboard-Napa zal de 15 schepen van de HAL gaan voorzien van een aantal software-systemen, namelijk de ‘NAPA Voyage Reporting’, het ‘NAPA Electronic Logbook’ en het ‘NAPA Office Reporting Portal’. De NAPA Voyage Reporting-software is ontworpen voor het gebruik met de gehele vloot van een rederij. De software kan verschillende gegevens van de schepen met elkaar vergelijken, zoals het brandstofverbruik en het waterverbruik. De software kan in principe voor elk soort data gebruikt worden, op wat voor schip dan ook. Er kan bovendien worden gekozen uit de mate hoe geautomatiseerd de software werkt: van de handmatige invoer van data, tot het automatisch opslaan van deze data.
Niet alleen aan land zijn de problemen met de Fukushima-kerncentrales in Japan merkbaar, maar ook op het water is dit het geval. Uit metingen bleek gisteren dat het zeewater in de baai bij de beschadigde kerncentrales ernstig is vervuild. Er bleek 147 keer zoveel radioactief jodium in het water te zitten als toegestaan. De metingen zijn ongeveer driehonderd meter ten zuiden van de Fukushima I gedaan, vlakbij de plek waar de afvoer van deze centrale uitkomt in de zee. Er zijn de hele week al metingen verricht, en bij elke meting was de hoeveelheid radioactief materiaal te hoog. Maandag was de hoeveelheid radioactief jodium 126,7 keer te veel, en dinsdag daalde dat naar bijna 30 keer te veel. Volgens energieleverancier Tepco zullen de hoeveelheden radioactief materiaal de komende dagen nog verder toenemen. Waarschijnlijk is het radioactieve materiaal door de regen in de zee gekomen. Ook het bluswater dat gebruikt is om de centrale te koelen, kan een oorzaak zijn.
Gisteren viel me op dat het containerschip dat ik eerder deze week gespot had, meteen weer weg was toen ik op school kwam. Gelukkig lag er vandaag toch weer een nieuw schip voor de kade van het STC, namelijk de Bornholm. Dit schip is een vrachtschip dat in dienst is voor de rederij Buss. Het schip zelf is 118 meter lang, en 15 meter breed. De Bornholm vaart onder de vlag van Cyprus, en heeft een diepgang van 5,1 meter. Wat me wel opviel, is dat op de foto van dit schip op de website van de rederij zelf, de brug heel anders is als zoals die er nu uitziet, en dat het schip op die foto blauw met rood geverfd is. Wellicht is het schip een tijdje geleden (voor een gedeelte) opgeknapt. Ook was het opvallend dat dit schip andersom aan de kade lag dan normaal, namelijk met de brug aan de kant van de Jobshaven. Maar dat maakt natuurlijk niets uit, een keertje verandering kan nooit kwaad.
Man Diesel & Turbo heeft haar service center in Hamburg vernieuwd en gemoderniseerd. Dit service center is een belangrijke plaats waar schepen vanaf de Duitse kust naartoe gaan voor onderhoud en reparaties. Gisteren zijn alle vernieuwde ruimtes officieel heropend. Met deze verbeteringen wil het bedrijf haar efficiëntie uitbreiden en verhogen van haar diensten in de scheepvaart. MAN Diesel & Turbo heeft het service center een speciale naam gegeven, namelijk het ‘PrimeServ Centre’, omdat de diensten zullen gaan worden verleend onder het merk PrimeServ.