Afgelopen woensdag hebben zes piraten op de Arabische Zee een containerschip van Evergreen beschoten. De piraten probeerden het schip, de Ital Glamour, te kapen. Het schip is eigendom van Italia Marittima, een dochter van Evergreen. Het containerschip wist te ontkomen aan de piraten, maar er werd wel schade opgelopen door de granaten die de piraten afvuurden. De aanval van de piraten heeft in totaal een half uur geduurd. Het schip heeft de piraten af weten te schudden door brandslangen te gebruiken en ontwijkende manoeuvres te maken. Volgens meerdere bronnen is geen van de 22 bemanningsleden van het schip gewond geraakt. De Ital Glamour, gebouwd in 1987, heeft een capaciteit van 3.420 teu en was onderweg van Maleisië naar Saoedi-Arabië.
Berichten uit 'mei 2011'
De Danaos Corporation, een internationaal en toonaangevend bedrijf dat eigenaar is van vele containerschepen, heeft op 4 mei aangekondigd dat ze eigenaar zal worden van een nieuw gebouwd containerschip. Het gaat hier om de 349 meter lange Hanjin Greece. Het schip is gebouwd door Hyundai Samho Heavy Industries, en heeft een capaciteit van 10.100 teu. Verder heeft het schip een breedte van 45,6 meter, en kan het schip een snelheid bereiken van 25,5 knopen. De Hanjin Greece zal na oplevering een 12-jarig contract krijgen met Danaos, waarbij het bedrijf de bevrachting van het schip zal regelen tegen een vaste rente. Met deze nieuwe aanwinst vergroot Danaos haar vloot tot 55 schepen, die samen een totale capaciteit van 257.029 teu hebben.
Het in Noorwegen gevestigde bedrijf Ulstein heeft gisteren de OSV de Rem Mist opgeleverd. Het schip is gebouwd voor Remøy Shipping, en is het 289e gebouwde schip van het Noorse bedrijf. De Rem Mist is eigenlijk zelfs één dag te vroeg opgeleverd, want volgens het contract zou dat vandaag pas zijn geweest. Per Gunnar Jarnes, werkzaam bij Remøy Shipping, benadrukte in een toespraak Ulsteins stipte oplevering van geavanceerde schepen. Hij vertelt dat het om succesvol te kunnen zijn op de wereldmarkt, je je als bedrijf moet focussen op wat je het beste kunt, en dat als dienst moet aanbieden. Jarnes vindt dat Ulstein dat gedaan heeft, en met succes.
Volgens de Franse databank Alphaliner liggen er steeds minder containerschepen zonder werk aan de kade. Er zijn op dit ogenblik slechts 71 ‘werkloze containerschepen’, en dat is het laagste aantal van de afgelopen dertig maanden. Voor het begin economische crisis schommelde de werkloze vloot steeds tussen de veertig en de zeventig eenheden. Meestal ging het daarbij om oudere schepen die hersteld moesten worden, of schepen die tijdelijk aan de kant lagen om te wachten voor de start van een nieuwe charter.
In de haven van Zeebrugge is gisteren een licht verhoogde straling gemeten bij een container die afkomstig is uit Japan. De container werd in de haven van Yokohama geladen op de Clementine Maersk, die op 16 maart uit de Japanse haven vertrok. In de Maleisische haven van Tanjung Pelepas werd de container overgezet op de Maersk Serangoon; een containerschip van 6.500 teu, die voor de Deense rederij vaart in de AE9-dienst tussen Zuidoost-Azië en Europa. Dit schip komt zelf tijdens haar dienst nooit in Japan.