Afgelopen vrijdag kregen we de kans om een kijkje te nemen op twee nieuwe schepen van baggermaatschappij Van Oord. Deze kans lieten we natuurlijk niet aan ons voorbij gaan! Rond 10:00 uur werden we verwacht bij de cruiseterminal aan de Wilhelminakade, want hier lagen de schepen. Na een korte introductie was het meteen tijd om het eerste schip te gaan bezoeken: de Stornes. De Stornes is een zogenaamd valpijpschip van 175 meter lang en 26 meter breed. Het valpijpschip kan met behulp van emmers stukken steen tot meer dan 1000 meter diepte over pijpleidingen heen leggen. Op deze manier worden deze pijpleidingen beschermd.
Het is al weer even geleden, maar vorige week woensdag heb ik samen met twee medestudenten het bedrijf Oceanwide Safety at Sea bezocht. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de bouw van reddingssloepen voor de zeevaart. Voor de vakantie werden we gevraagd om voor dit bedrijf een reddingssloep uit te testen: het was de bedoeling dat de sloep gewoon bleef drijven als er 44 personen aan één kant in de sloep zouden gaan zitten. Deze test was (gelukkig) met vlag en wimpel geslaagd. Na de test werden we uitgenodigd om een keer een kijkje te nemen bij de bouw van de reddingssloepen.
De donderdag staat in de eerste periode van dit tweede studiejaar volledig in het teken van praktijklessen. De klas is verdeeld in drie groepen, die elk volgens een vooraf bepaald schema praktijklessen techniek volgen. Ik zit in groep C, en vandaag was het onze beurt om het derde uur in de machinekamer beneden in het gebouw te beginnen. In de machinekamer moeten we een aantal verschillende opdrachten maken, waaronder het tekenen van leidingsystemen van de Bolnes-motor. Afgelopen les was het mijn beurt om deze systemen te tekenen, en vandaag was de uiterlijke inleverdatum voor het inleveren van het verslag hiervan.
Vanmiddag ben ik samen met honderden andere belangstellenden bij de tewaterlating van de Chang Jiang Kou 01 geweest. Dit schip werd om 16:16 uur te water gelaten bij IHC Merwede te Kinderdijk. Voorafgaand aan de tewaterlating was er een officiële ceremonie, met onder andere de doping. In de bovenstaande video kun je de tewaterlating bekijken.
Wärtsilä heeft samen met Shell een overeenkomst gesloten, met als doel de brandstof LNG te promoten als scheepsbrandstof. De overeenkomst is vorige maand getekend, en zal voor een aantal jaar gelden. Er zal tegen lage kosten LNG worden geleverd aan schepen die door Wärtsilä door het vloeibare aardgas worden aangedreven. Bovendien profiteren ook klanten van Shell van deze lage kosten. Door vloeibaar gas aangedreven-scheepsmotoren worden gezien als een logische keuze van reders en exploitanten van schepen, gezien de steeds strenger wordende milieuwetgeving. De gemaakte overeenkomst tussen de twee bedrijven is erop gericht om de beschikbaarheid van het vloeibare gas voor gebruik in de scheepvaart te vergroten.