Het zal je vast niet ontgaan zijn dat Japan is getroffen door een zware aardbeving met een daar op volgende tsunami. Met een kracht van 8,9 op de schaal van Richter was dit één van de zwaarste aardbevingen ooit. Het epicentrum van de aardbeving lag op enkele honderden kilometers ten oosten van Japan. Doordat dit epicentrum in zee lag, ontstond er ook een tsunami. De schade die de aardbeving had aangebracht, werd al dan niet verdubbeld door de enorme tsunami. Deze verschrikkelijke ramp heeft al aan zeker tweehonderd mensen het leven gekost, en er zijn duizenden gewonden gevallen. Verder worden er ook nog duizenden mensen vermist.
Gisteren ben ik met drie vrienden naar de Waalhaven afgereisd, om daar een rondleiding te krijgen van iemand van Rolldock op de Rolldock Sun. Maandag zagen we de Rolldock binnenkomen, terwijl we op school zaten, en toen kwamen we op het idee om contact te zoeken met deze rederij, om te vragen of het mogelijk was om een rondleiding te krijgen. Dit was goed, en zo stonden we dus gisterenmiddag voor de slagboom bij kade waar de Rolldock Sun ligt. We kregen een rondleiding door heel het schip: van de brug tot het laadruim. De Rolldock Sun is een schip van 142 meter lang, 24 meter breed. Het bijzondere aan dit schip is dat de lading er op drie manieren op geladen kan worden: via de kranen, door af te zinken, en via de grote ‘deur’. Het schip is in 2010 afgeleverd, en heeft een diepgang van 4,7 meter. Ik vond het erg leuk om dit schip eens van dichtbij te bekijken, en ik heb er dus flink wat foto’s van gemaakt. Wie weet ga ik wel stage lopen op dit schip, of op één van de zes nieuw bestelde schepen van Rolldock..
Als onderdeel van Maersks programma om haar zwavel-uitstoot naar nul te brengen, bunkert Maersk vanaf vandaag in Nieuw-Zeeland alleen nog maar brandstof met een laag zwavel-gehalte. Het genoemde programma heet het ‘zero SOx programme’. Door brandstof met een laag zwavel-gehalte te gebruiken op haar schepen, zorgt Maersk ervoor dat er 80 tot 95% minder zwavel-uitstoot is in de havens. Het is voor het eerst dat Maersk het programma toepast op een specifiek land. Deze nieuwe reductie van de uitstoot van zwavel zal in alle negen havens van Nieuw-Zeeland, en hun samenlevingen aan de kust, erg ten goede komen.
Amerikaans marineschip de USS Bulkeley heeft afgelopen zondag vier piraten weten te verjagen, die op het punt stonden om een Japans koopvaardijschip te gaan kapen. Om ongeveer 15:00 uur lokale tijd zond olietanker de Guanabara een noodsignaal uit, met het bericht dat het schip werd aangevallen door piraten. De aanval vond plaats op 328 zeemijlen ten zuidoosten van de Omaanse stad Duqm. Het Amerikaanse marineschip reageerde direct op het noodsignaal, en zette meteen koers richting de olietanker.
Maris, het bedrijf dat gespecialiseerd is in elektronische navigatie, biedt een nieuwe service voor ECDIS aan. Het bedrijf noemt haar nieuwe service de ‘zero downtime ECDIS’, want de service zorgt ervoor dat ECDIS áltijd werkt. De IMO heeft bepaald dat alle schepen geleidelijk aan ECDIS-apparatuur aan boord moeten krijgen. Dit besluit gaat vanaf juli 2012 in, en er wordt begonnen bij de invoering bij nieuw gebouwde passagiersschepen. De IMO heeft dit mede besloten doordat het de veiligheid tijdens de navigatie vergroot. Hierbij moet je vooral denken aan de mogelijkheid om te zien welke schepen er bij je in de buurt varen, en dat er een alarm af kan gaan als je de kans groot is dat je aan de grond kan lopen.