Het is al weer meer dan een maand geleden dat ik een schip heb kunnen spotten aan de kade bij het STC. Dit komt doordat er lange tijd twee wat kleinere schepen hebben gelegen, en één daarvan is de Swiber Else-Marie, die er overigens nog steeds ligt. Doordat deze twee schepen er lagen, was er geen plek meer voor een (wat groter) ander schip. Nu ligt gelukkig alleen de Swiber Else-Marie er nog, en is er nu ook plaats voor een ander schip. In dit geval is dit de Feed Halten; een 81 meter lang vrachtschip. Het schip is 12 meter breed, het schip heeft een diepgang van 5,2 meter, en het schip vaart onder de vlag van Antigua en Barbuda. De Feed Halten is in 1992 gebouwd, en vaart momenteel voor de rederij Rimpship AS, dat gevestigd is in Trondheim, in Noorwegen. En nu maar hopen dat er meer schepen komen te liggen deze week!
Multraship, de rederij die gespecialiseerd is in het bergen van schepen, heeft de eerder gekapseisde Nieuwpoort 28 geborgen. De rederij heeft haar onlangs vernieuwde bok de Cormorant voor de operatie gebruikt. Eerder kwam al in het nieuws dat de drie Nederlandse opvarenden, na nog beter onderzoek in de kotter, nog steeds niet gevonden waren.
Het is bewezen dat de bemanning van een schip kan ontkomen aan piraten, als er aan boord van het schip een veilige ruimte is die van binnenuit afgesloten kan worden. De piraten zullen dan achter een gesloten deur staan, en op die manier kunnen ze veel makkelijker ingerekend worden door militairen, die van een marineschip af komen die snel naar het schip was toegesneld. Met name de veiligheid van de bemanning wordt erg vergroot als er gebruik gemaakt wordt van zo’n afgesloten ruimte, want hierdoor kan er niemand tussen het eventuele vuurgevecht tussen de militairen en de piraten in komen.
Wärtsilä heeft een nieuwe reeks jet-motoren geïntroduceerd, die zogenaamd ‘plug & play’ zijn. Op deze manier kunnen ze veel makkelijker geplaatst worden, wat onder andere veel tijd in de scheepswerf scheelt. Verder vereisen de motoren weinig onderhoud, en zijn ze milieuvriendelijker dan voorheen. De jet-motoren worden beschikbaar gesteld voor veerboten, jachten en schepen van de marine.
Havenbedrijf Rotterdam gaat samenwerken met China, om zo samen de haven van Tianjin te gaan bouwen. Dit kan op termijn leiden tot deelname van het havenbedrijf in het nieuwe havengebied. Er is een zogenaamd ‘port service agreement’ gesloten tussen Port of Rotterdam International en Nangan Industrial Port Complex. Nangan Industrial Port Complex is een dochteronderneming van het havenbedrijf van Tianjin. Tianjin is de belangrijkste haven voor de stad Peking, dat in het binnenland van China ligt.