Het Deense Maersk krijgt er een nieuwe dochterrederij bij, genaamd Seago Line. Deze rederij zal vanaf volgende maand actief worden binnen het Europese vervoer. Hiermee is Seago Line de vijfde dochterrederij van Maersk. Safmarine, MCC Transport, Mercosul Line en Maersk Line behoorden al eerder tot haar dochterrederijen.
Newthex heeft een nieuw systeem ontwikkeld om piraten tegen te houden op schepen. Het systeem is in staat om deuren op afstand te sluiten. Het ontwerp is gebaseerd op het sluitingsmechanisme van ‘Next Generation Doors’. Het systeem kan op deze manier de bemanning aan boord van een schip beschermen tegen aanvallen van buitenaf.
In de Verenigde Staten wordt door het bedrijf Battelle op dit moment een nieuw beveiligingssysteem voor havens ontwikkeld: het ‘Harbour Shield’. Dit nieuwe systeem moet havens en andere scheepvaartinfrastructuren in de toekomst gaan beveiligen. Het systeem bestaat uit een aantal sensoren die bijvoorbeeld op de bodem van een haven worden geplaatst. De sensoren kunnen op deze manier de schepen die er overheen varen vanaf de onderkant scannen op smokkelwaar, drugs, bommen en andere illegale objecten.
Scheepseigenaren en zeevarenden willen dat mensen ‘people power’ gaan gebruiken om hun regeringen te dwingen op te treden tegen de piraterij op zee. Er moet snel actie ondernomen worden, voordat het probleem de wereldhandel aantast en er nog meer onschuldige zeevarenden worden gemarteld of gedood. Verschillende organisaties hebben nu een nieuwe campagne gestart, genaamd ‘SOS, Save Our Seafarers’.