18 en 19 maart open dagen STC

Geplaatst op 28 februari 2011 om 12:04, door Mitchel
Categorie: Opleiding, Scholen, Labels: , , ,
0

Op vrijdagavond 18 maart en zaterdag 19 maart zijn er weer de open dagen van het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Voor iedereen die de maritieme wereld in wilt gaan, raad ik aan om even langs te komen.

Exclusief: de CSCL Star in Rotterdam

Geplaatst op 27 februari 2011 om 16:08, door Mitchel
Categorie: Foto's, Havens, Schepen, Labels: , , ,
0

Door de vertraging van de CSCL Star, konden wij dit schip gisteren vanaf de Maasvlakte helaas niet spotten. Toch heb ik de hele tijd de gang van zaken via AIS gevolgd. Aan het begin van de avond was de CSCL Star weer onderweg, en wel naar de ECT Terminal op de Maasvlakte. Haar ETA was inmiddels al weer een paar keer aangepast, en op dat moment stond het op 23:30. Rond 22:00 kwam het schip in de buurt van Hoek van Holland, dus vanaf toen ben ik de Star live blijven volgen. Er gingen al drie sleepboten van het bedrijf Kotug richting de CSCL Star. Na een tijdje naderde de Star de sleepboten, en hadden de sleepboten het heft in handen. De bocht naar stuurboord werd gemaakt, en het schip was nog een paar honderd meter verwijderd van haar ligplaats. Ongeveer rond middernacht werden de trossen overgedragen aan de roeiers, waarna een paar minuten later de CSCL Star dan eindelijk in Rotterdam was aangekomen. De mooie, exclusieve foto’s bij dit bericht zijn gemaakt door een roeier op locatie.

2010 was een goed jaar voor CMA CGM

Geplaatst op 27 februari 2011 om 16:01, door Mitchel
Categorie: Economie, Nieuws, Rederijen, Labels: , , ,
0

CMA CGM, de op twee na grootste rederij van containervervoer ter wereld, heeft een goed jaar achter de rug. In 2010 had de rederij een totale omzet van 14,3 miljard dollar. Dat is een stijging van 36% ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is te danken aan het feit dat de rederij grotere volumes aan lading vervoert, en aan het feit dat de rederij verbeterde vrachttarieven hanteert. Verder is er in 2010 meer dan negen miljoen teu aan containers vervoerd, en dat is een stijging van 15% ten opzichte van 2009. CMA CGM heeft haar positie in de wereldmarkt weten veilig te stellen door haar capaciteit in 2010 met 17,7% te hebben vergroot, en zich te vertegenwoordigen met 8,6% van de wereldwijde capaciteit.

Gespot (3/3): de Maersk Penang

Geplaatst op 26 februari 2011 om 16:19, door Mitchel
Categorie: Foto's, Gespot, Schepen, Labels: , ,
0

Het derde en laatste opvallende schip was de Maersk Penang, het schip dat achter de Cosco Oceania binnenkwam. Ook voor dit schip lagen twee sleepbootjes klaar. In eerste instantie leek het dus alsof de Penang als eerste zou binnenlopen, maar de Cosco mocht blijkbaar voor gaan. Toen we voor het eerst een glimp van de Penang zagen, was dat de brug, waar een flinke rookpluim vandaan kwam. Dit is zelfs op de verregende foto’s te zien. De Maersk Penang is, zoals op de foto’s te zien is, een containerschip. Het schip is in 1998 gebouwd, en heeft een lengte van 210 meter, en een breedte van 26 meter. De Penang vaart onder de Nederlandse vlag en heeft een diepgang van precies 9 meter. Ik vind het best jammer dat we de CSCL Star niet hebben kunnen zien, maar de andere schepen die we gezien hebben, maakten toch wel weer een deel goed. Volgende keer beter..

Gespot (2/3): de Cosco Oceania

Geplaatst op 26 februari 2011 om 16:16, door Mitchel
Categorie: Foto's, Gespot, Schepen, Labels: , ,
0

Het tweede opvallende schip was de Cosco Oceania. Er was al even een deel van een brug van een schip te zien achter de dijk, maar door de regen was moeilijk te zien van wat voor soort schip het precies was, en waar het naartoe ging. Opnieuw dachten we dat dit schip de CSCL Star zou zijn, maar de romp van het schip, dat naarmate het schip dichterbij kwam, steeds grijzer werd, ontkrachtte deze gedachte. Na een tijdje werd zichtbaar dat de Maersk Penang aan de kant ging voor de Cosco Oceania; vandaar dat de Maersk zo’n rare koers en vaart aanhield, namelijk heel dicht langs de wal en erg langzaam. De Cosco Oceania was dus het eerste schip dat voorbij kwam. Er lagen al vier sleepbootjes te wachten om beide schepen te begeleiden naar hun ligplaatsen.

Pagina 68 van 881..6667686970..88