Al lange tijd volgden we de nieuwe CSCL Star, die dit weekend na haar eerste reis op de Maasvlakte zou gaan aanmeren. We wilden de CSCL gaan spotten, omdat het toch wel bijzonder was dat dit grote schip haar eerste reis zou eindigen in Rotterdam. Na haar ETA de laatste dagen gevolgd te hebben, bleek dat ze vandaag om 10:00 de haven zou binnenlopen. Vanochtend dus vroeg opgestaan, voor een zaterdagmorgen, en op weg gegaan naar de Maasvlakte. Ondanks de regen, was het zicht nog best aardig. Je kon niet mijlen ver kijken, maar dit maakte het natuurlijk wel spannender: welk schip zou er nu weer aankomen?. Helaas hebben we de CSCL Star nooit gezien, want ze ligt op dit moment nog steeds in het ankergebied. Toch heb ik nog andere schepen kunnen spotten, en die foto’s komen in dit bericht en de twee volgende berichten.
De Athena, de grootste snijkopzuiger die ooit in Nederland is gebouwd, is te water gelaten. Het 131,5 meter lange schip is daarmee ook één van de grootste baggerschepen van de wereld. Het schip van Van Oord zal in oktober dit jaar aan het werk gaan. De Athena is de eerste zelf-aangedreven snijkopzuiger van Van Oord. Het schip werd met een officiële ceremonie te water gelaten. Het contract voor het bouwen van de snijkopzuiger was op 4 september 2008 getekend, en op 19 februari 2010 was de bouw begonnen.
Libië heeft volgens de logistieke dienstverlener Agility haar havens gesloten. Ook zou de luchtvaart naar het land volledig stil liggen. Er wordt door het bedrijf ook geadviseerd om geen vracht meer naar Libië te sturen totdat de situatie verbetert. Agility leidt haar eigen vracht nu om via de Egyptische haven van Alexandrië. In Bahrein, waar ook politieke onrust woedt, hebben de havens vooral last van vertragingen. De havens zelf zijn nog operationeel en toegankelijk voor schepen.
A.P. Møller – Maersk heeft het afgelopen jaar een miljardenwinst geboekt. In 2010 is er ruim 2,6 miljard dollar winst geboekt op de containeractiviteiten van Maersk Line, en is er bijna 850 miljoen dollar winst gemaakt op de terminalactiviteiten van APM Terminals. Vooral in de containervaart is deze winst opmerkelijk, want in 2009 leed Maersk op dit gebied nog 2,1 miljard dollar verlies. Deze omslag is te danken aan de omzet van het afgelopen jaar van deze divisie, die 30% hoger ligt ten opzichte van 2009; wat neerkomt op zo’n 26 miljard dollar. Het vervoer en de overslag van containers is hiermee met afstand Maersks belangrijkste activiteit. De omzet van het gehele bedrijf steeg met 15%, tot zo’n 56 miljard dollar.
Wallenius Wilhelmsen Logistics, of kortweg WWL, heeft een terminal ontworpen, dat helemaal wordt aangedreven door de zon en de wind. Het wordt de ‘Castor Green Terminal & Processing Center’ genoemd, en vereist geen fossiele brandstoffen, waardoor er geen schadelijke uitstoot in de atmosfeer komt. WWL hoopt dat in 2020 de terminal daadwerkelijk ontwikkeld kan gaan worden, want nu is er alleen nog maar een virtueel model van beschikbaar. WLL reist met dit model de wereld over, om haar plannen aan iedereen te kunnen laten zien. Het model zal op een aantal conferenties te bekijken zijn, waaronder de ‘Automotive Europe Conference’ in Bonn, dat plaatsvindt van 1 tot 3 maart 2011. Arild B. Iversen, CEO van WWL, vertelt dat de ‘groene’ terminal één van hun oplossingen is om het milieu te beschermen, vooral in de buurt van de terminals. Ten slotte vertelt hij dat hij het demonstreren van het model een goed initiatief vindt, want zo wordt de inzet voor duurzaamheid en innovatie van het bedrijf erg benadrukt.