Het ministerie van Defensie is in gesprek met een aantal reders om toch bewapende mariniers aan boord van koopvaardijschepen te plaatsen. Voorheen wilde Defensie door praktische en juridische redenen dit vaak niet hebben, maar nu is er toch een stap in die richting gezet. Hans Hillen, minister van Defensie, gaf aan dat Defensie serieus gaat bekijken wat de eventuele mogelijkheden zijn, en onder welke omstandigheden mariniers aan boord van schepen zouden kunnen worden geplaatst. Volgens de minister zal het eventueel inzetten van mariniers op ‘strikte voorwaarden’ gebeuren, mede omdat er een uitzondering moet worden gemaakt, en de capaciteit van de krijgsmacht beperkt is. Verder zullen er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden aan boord van die schepen, bijvoorbeeld over het gebruik van de accommodatie, de bevelvoering, en de verpleging van eventuele gewonden. Al met al, als dit allemaal door kan gaan, is dit een stap in de goede richting van de bestrijding van piraterij op zee.
Duitse onderzoekers hebben door middel van satellieten de precieze uitstoot van de scheepvaart en de luchtvaart gemeten. De cijfers van dit onderzoek werden gepubliceerd door het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt en de Universiteit van Bremen. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat wereldwijd de totale CO2-uitstoot van de scheepvaart 800 miljoen ton bedroeg in 2010. Ook werd er bekend dat de scheepvaart gezorgd heeft voor een uitstoot van NOx van 20 miljoen ton. Dat is tien keer meer dan de NOx-uitstoot van de luchtvaart. De uitstoot van SO2 was in verhouding echter nog meer: de uitstoot van 12 miljoen ton door de scheepvaart was zo’n honderd keer meer dan in de luchtvaart.
Er zijn meningsverschillen ontstaan over welke rederij op dit moment het grootste is: MSC of Maersk. Het Britse Containerisation International (CI) beweert dat MSC haar Deense concurrent Maersk voorbij is als het om totale capaciteit in teu gaat. Volgens de Britten bereikte MSC onlangs een totale capaciteit van 1.848.440 teu, wat ongeveer 20.000 teu meer zou zijn dan de totale capaciteit van Maersk.
Ulstein, een in Noorwegen gevestigd bedrijf, heeft een contract getekend met Eidesvik Offshore, en daarin staat dat Ulstein de OSV de Ulstein SX148 zal gaan bouwen in samenwerking met Subsea 7. Het schip zal onder andere ingezet gaan worden voor inspecties, onderhoud en reparaties bij booreilanden. Verder is het schip ook nog in staat om olievlekken en gasbronnen op te ruimen. De nieuwe Ulstein SX148 zal aan het werk gaan op de Noordzee.
Wärtsilä blijft verder gaan met de ontwikkeling van langzaamlopende gasmotoren. Het bedrijf heeft als strategie voorgenomen om de technologie van deze motoren samen met de zogenaamde ‘dual fuel’-motoren te blijven verbeteren. In maart zal er een test-motor worden geïnstalleerd in Wärtsilä’s laboratorium in het Italiaanse Trieste.